Undervisning

Sidste år var det mest blandede undervisningsår i mit liv. Professionelle film og spil folk i Tyskland, 6 klasser i Gentofte kulturskole, danske højskoleelever og afrikanske mellemskole elever i Paje. Men emnet var det samme; Kreativitet og Teknologi.

I foråret har jeg været i Stuttgart for at joine FMX, møde tech-kendisser og tage temperaturen på branchen. Men jeg var der også for at de møde de studerende, som jeg ugen efter skulle arbejde med i en
workshop på slottet Raunstein. Deltagerne bestod af studerende med forskellig medprofessionel baggrund, så vi både havde folk med gode skills indenfor programmering, grafisk arbejde og organisering.
Der kom et par fine Virtual Reality koncepter ud af det,

Vel hjemme, lavede jeg en workshop omkring gamification i undervisningssammenhæng. Det var afslutningen og evalueringen af et par års arbejde på KUA. Projektet har koncentreret sig om at
integrere gamification i tre uddannelses projekter på universitetsniveau. Den del sidste jeg har arbejdet på, har fokuseret på at uddanne studerende fra "Institutet for plante & miljøvidenskab".
Det vil sige undervisning der har den ene fod nede i jordbundsprøver og plantevidenskab - mens den anden fod står i en kompleks virkelighed fuld af både praktiske, politiske og etiske valg,
der i sidste ende handler om hvordan vi bedst kan brødføde verden.

Så har der været et par workshops for teaterfolk, arrangeret af Grønnegade teater. Vi har arbejdet med de forskellige teatrets erfaringer indenfor det digitale felt og det interaktive felt. Den første workshop koncentrerede
sig om at definere feltet, mens den næste gik tættere på teknologierne. Så en masse bud på hvordan man gør publikum til medskabere - og faktisk også en del om Virtual Reality.

Men mest intenst har sommerens undervisning i Afrika været. Min kone og jeg har undervist lidt på en dansk højskole i Zanzibar. Men har også sideløbende lavet et større projekt i det lokale miljø i Paje.
Vi har undervist mellemskole elever hvordan de kan lave og klippe film, ved hjælp af den lokale teknologi. Det vil sige de mobiltelefoner der allerede er hos dem. Det var et kursus i basale filmteknikker og brugen af klippeprogrammer..
Projektet blev forankret gennem den lokale skole og den internationale filmfestival i Stonetown, der skabte en platform hvor de bedste af filmene kunne få et liv. Sideløbende blev filmene vist lokalt i landsbyen, ved at stable
en lokal biograf på benene. Målet har været at give stemme til nogen der normalt ikke har den. Projektet blev godt modtaget af både børnene, skolen og folkene på filmfestivalen. Projektet blev forankret så det lever sit eget liv,
i det lokale miljø - også efter vi er tilbage.