Mørkets splintrede øje

"Mørkets splintrede øje" casette og digte. Irmgardsz (1981)

Mørkets Splintrede Øje var min første publikation som digter. Den var sat sammen af digte der fortrinsvis tog udgangspunkt i bz-miljøet og hvordan det blev oplevet. De ældste digte var åbningsdigtet "Vi bygger et slot"
der levede fint op til titlen kamp-digt. Jeg læste det op første gang ved et byrådsmøde, hvor man diskuterede ungdomshuse - og nåede faktisk hele digtet før jeg blev slæbt ud af rådhusbetjentene. Det var sådant et
enmandsoprør, som kun politikerne i Brøndby overværede. Siden blev det flittigt læst op til demonstrationer. Et andet af de gamle digte var "Generation", der specialiserede sig ved at bruge springsætninger - i hele
første vers var det "Vi blev en generation" gentaget 10 gange, med en en ny sætning ind imellem, i andet vers var det "kun oplært til krig" som springsætning osv. Tilsidst blev alle springsætningerne sat sammen til et
lille seperat digt der samlede op på det hele.
Musikalsk var det Jesper Siberg der stod bag, men med Michael Rasmussen som gæstemusiker på to numre. Michael spillede normalt i "Before" (og senere blev han trommeslager i "Sandmen"). Han lagde trommer på
"Generation" og "Bombelig Umoral". Og så var Egon Weidekamp ufrivillig vokal på starten af "Vi bygger et slot", hvor han blev samplet og brugt som intro.
Modtagelsen af udgivelsen var temmelig overvældende. Store artikler med billeder i Aktuelt, Information, Ekstra Bladet, Land og Folk og Weekendavisen. Bagefter kom alle bladende Blitz, Stacatto, Samvirke, fagbevægelsens
blade og alt hvad der var af amt og lokalaviser. Specielt Information rullede sig ud med et helt opslag og et billede på forsiden. Det hele kom bragende på en uge efter udgivelsen.Jeg forstod ikke rigtigt hvad jeg havde ramt.
Men det var ret overvældende, fra at være en kikset forstadsunge med håndværkerforældre, som ingen rigtigt gad at høre på, ringede journalister fra nær og fjern pludselig på, i det lille 12 kvadratmeter store baggårdsværelse
i Nansensgade, hvor jeg boede. I tiden efter begyndte Jesper og jeg at rejse rundt i Danmark med en mikrofon og Jespers synthesizer og læse op i alt fra biblioteker og skoler til festivaler og fængsler. Meget intense dage.