Ego-trap

"Ego-Trap" - augmented reality game. Experimentarium (2006)

"Ego-trap" blev til som et samarbejde mellem Experimentarium og et forskningsprojekt fra Syddansk Universitet. Experimentarium havde registreret at det ofte var et problem om midter (fra 6 til 10 klasse) målgruppen, altså dem der var vokset fra at lege - og ikke var blevet gamle nok til at synes det var sjovt igen. Når de besøgte Experimentarium var de meget ufokurserede i deres brug af opstillingerne. Ideen var at man måske kunne binde hele forløbet sammen ved hjælp af Storytelling, og det var her jeg blev kontaktet. Den teknologi der skulle formidle den historien, var mobil telefonen. Telefonen, historien og de enkelte opstillinger skulle altså spille sammen i et større koncept. Siden blev der også integreret et computerspil i konceptet.
Resultatet blev en historie der arbejdede i tre akter; I første akt blev brugeren guidet gennem en række opstillinger af en stemme i telefonen der skabte en profil af brugeren. I anden akt blev brugerne bedt om at tage kontakt med hinanden og dannede par videre gennem opstillingerne og i tredie akt vendte historien radikalt og trak brugerne med ind i et decideret rollespil - der kulminerede i et lille mørkt rum under trappen. Undervejs skiftede det, brugerne troede var målet med opgaverne flere gange og der blev leget temmelig radikalt med hvad der var virkelighed og hvad der var fiktion.