80erne; Lyrik og musik

80ERNE: LYRIK & MUSIK

Fra min debut på scenen i Saltlageret til "Concert of the moment" (Black Badges) i 1979 - og de næste ti år handlede mit liv om musik og lyrik. Efter "Black Badges", kom der en lang stribe bands op gennem firserne - hvor det sidste af dem var "An Ultimate Choice", med Kenneth Thordal på bas, Michael Gyldendal på trommer og Simon Andreasen på guitar. Vi nåede at spille opvarmning for både "New Model Army" og "The Cult", før bandet opløstes og indgik i nye konstellationer... for mit vedkommende blev det et makkerskab med Simon Andreasen, som fik startet et nyt tiår med interaktive medier.
Men ved siden af musikken var det mit samarbejde med Jesper Siberg der var det altdominerende. Igennem 80erne, rejste vi land og rige rundt med digte og musik - vi spillede på Roskilde Festivalen, i Nyborg Statsfængsel, i Falkonersalen, på Charlottenborg, på teatre og hvert eneste lille bibliotek og gymnasium i landet. Vi udgav "Mørkets Splintrede Øje", "Det drejende Punkt" og "Kærlighed til Kniven" - og arbejdede systematisk med samplet musik allerede fra 1981. Undervejs indgik vi mange samarbejder med folk omkring os - bl.a. med en lille tomands teatergruppe bestående af Nikolaj Cederholm og Asger... De var en duo ligesom os, kom fra forstaden ligesom os - og Nikolaj fandt på navnet "Dr. Dante" til dem. Det blev også til en optræden med den engelske digter John Cooper Clark og et "Tresserne møder firserne" arrangement sammen med Dan Turell, der sluttede med en digt duet.
Sidst i firserne blev en del af den tid foreviget i Claus Bohms film "Totem", hvor jeg fik en fremtrædende rolle sammen med Martin Hall og de store bands i tiden "Alive with Worms", "Ads" og "Sort Sol".