00erne

00ERNE; DRAMATIK, INSTALLATIONER & STEDBESTEMT TEKNOLOGI

I perioden fra 2000 til 2009 begyndte jeg, ved siden af mit kreative arbejde, at have en meget omfattende undervisnings og foredragsvirksomhed. Flere steder blev det til længere forløb, bl.a. på ITU i København, Dramatiska Institutet i Stockholm, La Femis i Paris, The Academy of Converging Media i Berlin og COFAC i Lissabon. En del af ansættelserne resulterede i artikler og antologi udgivelser, der førte til længere ansættelser. Men sideløbende fortsatte mit multimedie arbejde. På Savannah blev det til endnu en stor spil produktion og fem mindre spil udgivelser - og også en enkelt børne roman, der til alles overraskelse endte på bestseller listen. Og da Savannah lukkede, fortsatte jeg samarbejdet med Per Rosendahl i hans nye firmaer Guppyworks og Kongo Interactive.
Men efter årtusindskiftet dukkede der også stadigt flere eksperimenter op i kølvandet på mine spilerfaringer. Særlig var der interesse for projekter, der kombinerede klassisk historiefortælling med ny teknologi. Det betød en lang række meget forskellige projekter, f.eks. et samarbejde med DR om interaktivt radiodrama, men også i interaktive installationer som Eva Kochs installation på Statens museum for kunst. Mine erfaringer med installationer, blev yderligere udviklet da den stedbestemte teknologi for alvor blev vigtig. Mest markant med projektet "Ego - Trap" for Experimentarium, der var en sammensmeltning af interaktiv fortælling, rollespil og stedbestemt teknologi. Samarbejdet med Experimentarium fortsatte siden med en lang række projekter som strakte sig fra udstillinger og undervisningsmateriale til regulære computerspil (jeg har kun taget en del med her). Men den største kunstneriske udfordring fik jeg måske i mit samarbejde med Kirsten Delholm på Hotel Pro Forma, der satte mig i gang med at arbejde med dramatik.
Nå, ja og så blev der i øvrigt også tid til lidt rockjournalistik.