Baggrund

I perioden fra 2000 til 2009 begyndte jeg, ved siden af mit kreative arbejde, at have en meget omfattende undervisnings og foredragsvirksomhed. Flere steder blev det til længere forløb, bl.a. på ITU i København, Dramatiska Institutet i Stockholm, La Femis i Paris, The Academy of Converging Media i Berlin og COFAC i Lissabon. En del af ansættelserne resulterede i en lang række fag artikler og antologi udgivelser.
Især min undervisning på ITU i København fyldte meget. Jeg underviste i Konceptudvikling som ekstern lektor gennem flere år og havde desuden gæsteprofessorater ved Dramatiska Instituttet og Aalborg Universitet.

Men sideløbende fortsatte mit multimedie arbejde. På Savannah blev det til endnu en stor spil produktion og fem mindre spil udgivelser - og også en enkelt børne roman, der til alles overraskelse endte på bestseller listen:

"Ostekrigen på mælkevejen" Savannah 2000
"Spion i Bellinis Kælder" (Roman) Savannah 2000
"Onkel Bellinis hemmeligheder" Savannah Kids 2000
"Slapafnien" Savannah Kids 2001
"De Forsvundne Kaniner" Savannah Kids 2001
"Rævestreger i Hønsegården" Savannah Kids 2001
"Stridens æble" Savannah Kids 2001

Da Savannah lukkede fortsatte jeg samarbejdet med Per Rosendahl i hans nye firmaer Guppyworks og Kongo Interactive. Det blev bl.a. til On-line produktionen:

"Mus'ik" Kongo Interactive 2006

Jeg beholdt også kontakten til Deadline Games og var med til at konceptudvikle på bl.a:

"Globetrotter" (Deadline Games 2000)
"Total Overdose" (Deadline Games 2005)

Men efter årtusindskiftet dukkede der efterhånden stadigt flere eksperimenter op i kølvandet på mine spilerfaringer. Særlig var der interesse for projekter der kombinerede klassisk historiefortælling med ny teknolog. Det betød en lang række meget forskellige projekter, f.eks. et samarbejde med DR om interaktivt radiodrama. Et temmeligt utraditionelt projekt, der blev prisbelønnet i 2001 på "Prix Europe" for at integrere principperne fra traditionelt radioteater med direkte interaktiv brugerrespons
"Bagsædestrisser" (2000 DR Betalab og Radioteatret).

Men også omkring brugen af rummet og den interaktive installation blev det til en række projekter:

"Villar" (2002) var en interaktiv installation og DVD-produktion af Eva Koch,hvor min rolle var at konceptudvikle. Den blev var bl.a. fast installation et stykke tid på Statens Museum for kunst
Mit "Train"-koncept, der oprindeligt var et workshop produkt, blev ligeledes realiseret som installation i 2003.

Og mine erfaringer med installationer, blev yderligere udviklet da den stedbestemte teknologi for alvor blev vigtig. Mest markant med projektet
"Ego - Trap" (Experimentarium 2006).
Det var en sammensmeltning af interaktiv fortælling, rollespil iscenesat ved hjælp af stedbestemt teknologi og formidlet gennem mobiltelefoner, computere og fysiske opstillinger. Jeg stod for Konceptudviklingen og manus.
Samarbejdet med Experimentarium fortsatte siden med projekter som

"Sol stafetten" i 2008. Et samarbejde mellem Experimentarium og Kræftens Bekæmpelses. Det var en sol kampagne,med flermedielt undervisnings materiale, rettet mod børn i 5 klasse. Også der var der tale om et projekt hvor mobiltelefoner, web-sider og fysiske opgaver arbejdede sammen.
Desuden resulterede samarbejdet med Experimentarium i udviklingsprojekter af mere traditionelle spilformater med læringsformål. Det blev til produktionerne:
"Tidsmaskinen" om Charles Darwin (Experimentarium / Serious Games 2009).
"Klimamaskinen". om klimabalancer (Experimentarium Wegame 2009).

Men den største kunstneriske udfordring fik jeg i mit samarbejde med Kirsten Delholm på Hotel Pro Forma hvor jeg skrev tekster til to af deres teaterproduktioner:

"Theremin - Verdenshistorie og ætermusik" Hotel Pro Forma 2004.
"Sandbarnet" Hotel Pro Forma 2007.

Ved Theremin forestillingen havde vi gæsteoptræden af den russiske Theremin virtuos Lydia Kavina.
Ved den forestilling mødte jeg desuden Willie Flindt, der senere fik mig involveret i videnskabsteatret i Odense. Et stykke skrevet til tre profesionelle skuespillere, tre forskere, en hund og diverse robotter. Her udviskedes grænsen mellem konkret vidensformidling og fiktion, ved hjælp af de nyeste forskningsresultater og spekulationer om teknologiens udvikling. Her mødtes mit akademiske arbejde med mit arbejde som kunstner.

"Robottens anatomi" Syddansk Universitet / Videnskabsteatret (2008)


En del af mig brænder stadig for rockmusikken, så jeg lavede også en del rockinterviews i dette ti-år:
David Bowie (New York 2003)
Blondie (New York 2003)
Tom Waits (San Fransico 2004)
DAD (København 2009)